Apple is voor het derde jaar op rij het meest waardevolle merk ter wereld. Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau Millward Brown is de maker van de iPhone, iPod, iPad en iMac nu 185 miljard dollar waard, 1 procent meer dan een jaar geleden.
Hoewel de aandelenkoers van Apple afgelopen jaar sterk in waarde daalde, is de aantrekkingskracht van het merk bij consumenten nog steeds onverminderd groot.
,,In tijden van crisis en economische turbulentie hechten mensen aan merken die aan hun behoeften voldoen en waar men een goed gevoel bij heeft”, zegt directeur Rob van Benthem van Millward Brown Nederland.
Internetbedrijf Google eindigt dit jaar als tweede met een waarde van bijna 114 miljard dollar. Andere merken die goed scoren zijn IBM (112,5 miljard), McDonalds (90,3 miljard), Coca Cola (78,4 miljard) en Microsoft (69,8 miljard).
Het meest waardevolle Nederlandse merk is bierbrouwer Heineken. De waarde van het label wordt geschat op ruim 8 miljard dollar. Dat is 36 procent hoger dan vorig jaar. Heineken is daarmee het derde biermerk ter wereld, achter het Amerikaanse Bud Light en Budweiser.
Biermerken zijn vergeleken met vorig jaar relatief gezien het sterkst in waarde gestegen, stelt Millward Brown. Dat komt vooral door groeiende verkoopcijfers in Azië en Zuid-Amerika. Heineken specifiek werd ook enorm geholpen door reclame in de James Bond-film Skyfall en bij voetbalwedstrijden in de Champions League.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl